Sylvia Plath - Sklenený zvon

22.04.2020

O knihe

Esther Greenwoodová, talentovaná študentka literatúry, prežíva leto v New Yorku ako stážistka v prestížnom módnom časopise, no po príchode domov sa jej psychický stav rapídne zhorší a matka ju prinúti vyhľadať pomoc psychiatra. Esther podstúpi liečbu elektrošokmi a po krátkom pobyte v liečebni sa jej stav zlepší.

Môj názor

O tomto diele som toho počula veľa. A ja naozaj netuším, kde som bola, keď som o tento skvost doposiaľ nezavadila. Ani som netušila, koľko emócií vo mne môže zanechať jedna nenápadne tváriaca sa kniha.

Sylvia a jej alter ego Esther zažíva vlastné ticho pod skleneným zvonom, akoby sa pod ním dusila, nemohla dýchať, čítať ani písať. Zároveň popiera americký spôsob života v päťdesiatych rokoch minulého storočia, nestotožňuje sa s ničím, čo je pre ostatných "prirodzené", neznáša pretvárku, stavanie na falošných plytkých hodnotách umelej krásy a povrchnosti v živote dospievajúcich dievčat a mladých žien. Trpela duševnou chorobou - bipolárnou poruchou, ktorá sa prejavovala dvoma stránkami: raz to bola neutíchajúca činnosť, plány, tvorivosť, potom však prišla jej temná stránka: nekonečná depresia, strata záujmu o všetko a nakoniec - samovražedné sklony...

Sklenený zvon je vo svojej podstate otvorenou spoveďou, analýzou depresie a jej liečenia na psychiatrii. Spôsoby liečby, ktoré boli v tom čase veľmi drastické, vyvolávali rozruch a kniha celkovo spôsobila v šesťdesiatych rokoch minulého storočia pre svoj obsah obrovský šok.

Ja sama toto dielo považujem za najdepresívnejšie, aké sa mi dostalo pod ruku, no napriek tomu ho s čistým svedomím zaraďujem medzi moje obľúbené.
Ja totiž zbožňujem knihy, ktoré sú napísané krásnym a umeleckým jazykom a konkrétne táto bola pre mňa skutočne literárnym zážitkom.

Tento príbeh sa nečíta ľahko. Nie je k vašim pocitom najšetrnejší, no celkom určite si zaslúži vašu pozornosť, hoci na vás pri čítaní môžu doľahnúť skľučujúce pocity hraničiace s depresiou, pocity, akoby ste sa aj vy sami ocitli pod skleneným zvonom.

Sylvia Plath mi učarovala úplne všetkým. Najviac ma však dostala svojím neľahkým osudom a záverečné zistenie, že svoj tretí pokus o samovraždu úspešne priviedla dokonca, mi priniesol celkom iný pohľad na toto úžasné dielo, ku ktorému sa raz ešte určite vrátim.

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky