Sebastian Fitzek - Darček

16.12.2019

Žáner: psychologický triler
Väzba: pevná s prebalom
Počet strán: 288

O knihe

Milan Berg stojí pred semaforom, keď vedľa neho zastane auto. Na zadnom sedadle sedí vystrašené dievča. Na okno zúfalo pritláča list papiera. Volanie o pomoc? Milan ho však nevie prečítať - lebo je analfabet! Jeden z vyše šiestich miliónov v Nemecku. Cíti však, že dievča je v smrteľnom nebezpečenstve.

Môj názor

Darček. Slovo, ktoré vo mne evokuje niečo prekvapujúce a zároveň nečakané. To totiž táto kniha naozaj aj predstavuje. Áno, samozrejme, že každý jeden príbeh od tohto autora je skvelým a nezabudnuteľným zážitkom, ale napriek tomu si myslím, že Darček je predsa len niečím iný, výnimočný.
A snáď neprevrátite oči, ak zase raz vyhlásim, že toto bola doposiaľ tá najlepšia fitzekovka, akú som mala možnosť čítať. Ale ona ňou naozaj aj bola. Hneď sa dozviete prečo.

Úvod je opäť strhujúci a len ťažko sa dokážete prinútiť čo i len zamyslieť sa nad niečím iným. Nedá sa, pretože dej je ako vždy napísaný tak, že sa napätie stupňuje každou jednou stranou a vždy sa tam niečo deje. Takže v podstate nemáte čas naozaj na nič iné. Teda okrem hltavého prevracania stránok. Aspoň už mňa je to vždy tak.
Navyše, nápad zasadiť do príbehu hlavného hrdinu, ktorý je analfabetom, sa mi nesmierne páči - na nič také som v knihách zatiaľ ešte nenatrafila. 

A to som si myslela, že námety na dobré trilery sú už naprosto vyčerpané, no vždy príde tento pán s niečím úplne novým a prekvapí ma ďalšou neokukanou témou, ktorá mi odpáli dekel. Znova. On to so mnou jednoducho vie. A myslím, že do jeho fanklubu a celkom oprávnene, sa radí nespočetné množstvo ľudí.

Príbeh Milana, ktorý je teda analfabetom, ako som už spomenula, sa začína tým, že jedného dňa na križovatke zbadá okoloidúce auto a v ňom dievča, ktoré zúfalo prosí o pomoc. On však nevie, že o ňu prosí, pretože nevie čítať. Dievča totiž na papier napísalo niečo v zmysle "Pomôž mi, toto nie sú moji rodičia." A navyše azbukou. Čo na situácii, prirodzene, nič nemení, keďže Milan má problém aj s našou abecedou. A tak len háda, z vystrašeného a zúfalého výrazu dievčaťa vyčíta, že tu niečo nehrá a s pomocou priateľky Andry sa ju vydá hľadať. Tušíte správne, ide o únos.

Veci však nikdy nie sú vždy také, ako by sa na prvý pohľad mohli zdať. Pri pátraní po neznámom dievčati sa odhaľujú rôzne tajomstvá, ktoré sa nedotýkajú ani tak unesenej dievčiny, ako samotného Milana. Veľmi prekvapivé! (bez štipky irónie)

Milanova diagnóza je naozaj geniálnym spestrením. Po celý čas sa snaží pred svetom skrývať jeho neschopnosť čítať a písať, vymýšľa rôzne spôsoby, ako vykorčuľovať zo situácie, kedy by mohla byť jeho slabosť prezradená. 
Žiť s niečím podobným celkom iste nemôže byť nič príjemné. Svoje o tom vie aj sám Fitzek a hoci sa ho analfabetizmus bytostne nedotýka, napísanie tohto príbehu malo preňho osobnejší charakter. A možno aj preto túto jeho knihu vnímam trochu inak, ako ostatné.

Autor sa v knihe nevenuje len analfabetizmu. Vo svojej podstate rieši aj problém psychopatie, ktorý načrtol aj krátkymi citátmi v úvode knihy.

Psychopatia je porucha osobnosti a odhaduje sa, že ňou trpí asi jeden človek zo sto. Mužov postihuje štyrikrát častejšie než ženy." 

Vedeli ste, že psychopatia má pravdepodobne genetické príčiny? Ani ja nie.
Všeličo možné o nej a ešte oveľa viac sa dozviete v tomto psychotrileri, ktorý vám, ako inak, môžem len a len odporučiť. Na vlastnú zodpovednosť.





Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran. Vďaka nemu mi totiž opäť skrížil cestu jeden kvalitný triler.

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky