Leila Slimani - Adèle

28.01.2020

Žáner: psychologický/novodobý román
Väzba: pevná
Počet strán: 160

O knihe

Adèle je debutový román francúzskej spisovateľky a novinárky Leïly Slimani.
Ide o príbeh tridsaťpäťročnej ženy, parížskej novinárky, ktorá trpí sexuálnou závislosťou a od sveta ju oddeľuje hrubé sklo. Svojho manžela lekára Richarda podvedie vždy, keď sa jej na to naskytne príležitosť. Prácu, rodinu, syna kladie vždy na druhé miesto a vo svetlých momentoch či vo chvíľach absolútneho znechutenia si to vyčíta. 

Môj názor

Asi nebudem jediná, koho na tejto knihe zaujala téma sexuálnej závislosti. Na podobnú tému som už zopár kníh prečítala a vždy ma príbeh uchvátil rovnako, hoci túto diagnózu nemám. Vďakabohu za to. Amen.

Tentokrát ide o príbeh parížskej novinárky menom Adèle, ktorá, ako ste sa už mohli dovtípiť z anotácie, je závislá na sexe. Svojho manžela podvádza pri každej možnej príležitosti a aj keď ju občas prepadnú výčitky svedomia a naozaj úprimne ľutuje svoje činy, nedokáže s tým prestať. Aj keby chcela. Ale zrejme ani nechce, pretože si je vedomá, že toho jednoducho nie je schopná.

Kvôli naplneniu svojich túžob je ochotná zahodiť svoje rodinné šťastie, teplo domova a spoločnosť svojich blízkych a "sledovať", ako sa to celé vyvinie, bolo pre mňa jedinečným zážitkom. 
Zanedbávať však svojho syna a odsúvať ho na druhú koľaj vždy, keď sa na obzore zjaví potenciálny milenec, to už je trošku silná káva aj na mňa. Tu nastala situácia, kedy som začala zvažovať svoje sympatie k hlavnej protagonistke a mysľou mi len tak prebehlo: "Dobre, Adelka moja, choroba-nechoroba, teraz ťa ja ľutovať nemienim."

Samozrejme, ako to už vo svete krutej (ne)spravodlivosti býva, pravda jednoducho vždy musí vyjsť najavo, či už sú na to dotyční pripravení alebo nie. 

Na príbehu sa mi veľmi páčilo, že autorka dala priestor aj Adèlinmu manželovi Richardovi, tým pádom máte možnosť vidieť celú situáciu aj z jeho pohľadu. Nuž, akú reakciu by ste čakali od dlho klamaného manžela?

Všetky príbehy motajúce sa okolo sexuálnej závislosti sú, takpovediac, na jedno kopyto a zároveň je každý iný. Každý má to svoje pozadie, Adèle mi však po celý čas pripomínala Annu, hlavnú predstaviteľku knihy Hausfrau. Kto čítal, určite nájde, rovnako ako ja, neodškriepiteľnú podobnosť v oboch príbehoch. Ba až identickosť. Jedna žena, rovnaký problém, rovnaký dopad na rodinu, podobný záver. Ale nejdem to viac rozmazávať, aby som sa neprekecla viac, ako je potrebné.

Myslím si, že tento príbeh nie je úplne pre každého a pravdepodobne naň musíte dozrieť či prežívať niečo podobné, aby ste Adèle a ženy jej podobné pochopili. Ja mám, očividne, obrovské pochopenie pre hrdinky tohto typu, keďže vždy mám akosi tendenciu s nimi súcitiť. Hoci si to, pravdepodobne, ani nezaslúžia. Alebo áno? 

Adèle to vo svojom živote plnom tajomstiev, klamstiev a zapierania určite nemá ľahké, presvedčiť vás o tom môže v tejto útlej knihe, prečítanie ktorej vám zaberie asi tak dva okamihy a vy zatiaľ môžete len hádať, či si vás nakoniec získa na svoju stranu alebo nie. 

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky