Harper Lee - Nezabíjajte vtáčika

03.03.2019

Žáner: svetová klasika
Väzba: pevná
Počet strán: 344

O knihe

Kultový román o boji s predsudkami, strachom a nevraživosťou.  
V tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia zasiahne Spojené štáty hospodárska kríza, hoci ospalého provinčného mestečka Maycomb v Alabame sa dotkne len okrajovo. V tom období je najväčšou starosťou dvoch súrodencov Scout a Jema a ich priateľa Dilla to, ako vylákať z domu miestneho čudáka a tým si skrátiť dlhé chvíle. 
Keď však obvinia mladého černocha zo znásilnenia bieleho dievčaťa, udalosti naberú rýchly spád. Obhajoby sa ujme Scoutin otec Attikus Finch. Ten považuje právnickú pomoc za svoju morálnu povinnosť. Čaká ho však márny boj s predsudkami, strachom a nevraživosťou. Od obyvateľov mestečka poznačeného rasovou nenávisťou dostáva hanlivú nálepku obhajca negrov, čo sa negatívne dotkne aj jeho detí. 

"Jediné, na čo sa nevzťahuje pravidlo väčšiny, je ľudské svedomie."

"Život mu ešte neotupil inštinkt. Až mu pribudne rokov, nebude ho už zarážať, že nie všetko je správne a plakať nad tým, ako jedni ľudia robia druhým peklo a ani sa nad tým nezamyslia. Plakať nad tým, ako belosi robia peklo farebným, a ani si neuvedomujú, že aj to sú ľudia."


Môj názor

Moju pozornosť na túto knihu upriamila martinusácka "Knižná šifra" a ja som za to veľmi vďačná, pretože sa po prečítaní stala pre mňa výnimočnou a určite ju tak ľahko nič nezatieni. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že najlepšie je od knihy priveľa neočakávať, aby vás mohla nakoniec príjemne prekvapiť, čo sa v tomto prípade stalo aj mne.
Román začína zľahka, dej sa síce vyvíja pomalšie, no práve preto máte možnosť detailnejšie spoznať postavy a mestečko, v ktorom žijú.
K Jemovi a Scout som si vytvorila vzťah takmer okamžite a nebolo to vôbec ťažké, pretože ich súrodenecký vzťah je naozaj výnimočný a spôsob, akým každodenne o seba navzájom dbajú, ma chytil za srdce. Navyše s veľkým detským dobrodružstvom na pozadí je to román ako lusk:-)
Na knihe sa mi najviac páči, že je písaná z pohľadu dieťaťa, čo ešte viac pridáva na jej autentickosti. 
Zhruba do polovice je dej v podstate idylický a zamotáva sa až vtedy, keď sa otec týchto dvoch detí, Attikus, dobrovoľne ujme obhajoby nespravodlivo obvineného černocha.
Viac prezrádzať nebudem, aby som vám nepokazila zážitok z čítania a ak dokážete čítať medzi riadkami, v tomto príbehu nájdete veľa krásnych myšlienok, ktoré určite stoja za zamyslenie:-)

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky