Elizabeth Strout - Amy a Isabelle

06.02.2020

Žáner: spoločenský/novodobý román
Väzba: pevná
Počet strán: 316

O knihe

Elizabeth Strout vo svojom skvelom debute Amy a Isabelle opisuje odcudzenie pubertálnej dcéry od neprístupnej matky a matkino besnenie, keď odhalí dcérino sexuálne tajomstvo. V istých ohľadoch sú Isabelle a Amy ako každá iná matka a jej šestnásťročná dcéra, ktoré každým pohľadom k sebe vysielajú výbušnú zmes lásky a nenávisti. A keď sa zdá, že to už ani nemôže byť horšie, začne sa prebúdzať Amina sexualita a otvorí medzi matkou a dcérou hlbokú mrazivú priepasť. 

Môj názor

Tadá. Kniha, ktorá vo mne vzbudila obavy i nádej zároveň. Bála som sa, že to bude niečo na spôsob Olive Kitteridge - možno ste zachytili, že čítať o tejto zatrpknutej žene a navyše v úplne nevyhovujúcej forme poviedok, to bolo pre mňa maximálnym utrpením.
Našťastie nemajú Olive s Amy a Isabelle absolútne nič spoločné, hádam len skvelý štýl, akým sú obe knihy napísané. Aby som teda Olive úplne nekrivdila. Ale keďže toto nie je recenzia na Olive, tú už mám (ne)úspešne za sebou, poviem vám teda niečo viac o tomto debute, ktorý ma tak očaril.

Isabelle a Amy sú na prvý pohľad ako každá iná matka s dcérou. Každodenné nezhody sú bežná vec, pokiaľ teda ide len o malichernosti puberty. Keď však Isabelle odhalí dcérino sexuálne tajomstvo, stačí už len pomyselná pena okolo úst a pred očami máte odohrávajúce sa šialenstvo level tritisíc:-).

Čo sa postáv týka, myslím si, že rovnako ako ja, Amy si obľúbite okamžite. Je to také milé, jemné, z davu nevytŕčajúce dievčatko, ktoré je síce možno až príliš naivné, ale v podstate sa len necháva viesť svojimi citmi a keďže o svete vie zatiaľ len pramálo, zamiluje sa do celkom nesprávnej osoby. Presne tak, ako som sa ja zaľúbila do tohto románu. Úplne bezvýhradne. 

Jej matka bude pre vás pravdepodobne osinou v zadku, ale pre správny vývoj deja je to nutnosť.  
A to prepojenie deja s obálkou?Krajšiu a vhodnejšiu vymyslieť snáď ani nemohli, veď sami uvidíte:-)

Musím priznať, že sa mi viac páčila prvá polovica knihy, v ktorej si autorka berie na mušku Amy a hoci som čakala troška viac od jej tajomného a zakázaného romániku, nemôžem povedať, že by som bola sklamaná.
Druhá polovica knihy bola akoby už len pokojným dojazdom, no nie menej zaujímavá. V nej sa totiž autorka venuje viac Isabelle a pre zmenu odkrýva jej (ne)hanebné tajomstvá z minulosti. Ktoré, mimochodom, menia celkový pohľad na vec. Aj na samotnú Isabelle.

Možno, že to nie je úplne taký ten nezabudnuteľný príbeh, v ktorom nájdete všetko, čo v takomto príbehu túžite nájsť a tým mám na mysli nečakané zvraty až po rozuzlenie, z ktorého vám klesne sánka až nevedno kam. To, mimochodom, tiež úplne nebolo podľa môjho gusta, ale moje celkové pocity z knihy to neovplyvnilo. Dokonca tu boli miesta, kedy som nedokázala prestať čítať, až tak ma autorka svojím slovom zaujala. A ak bude aj jej ďalšia kniha čo i len kúsok podobná tejto, už teraz sa neviem dočkať. 

Krásny román. Taký zo života. A práve to si na ňom najviac cením, lebo do takých sa viete vžiť, precítiť ich a užiť si ich najviac.

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky