Anthony Burgess - Mechanický pomaranč

16.03.2019

Žáner: svetová klasika
Väzba: pevná
Počet strán: 216

O knihe

Príbeh sa odohráva v Londýne. Hlavná postava Alex je vodcom štvorčlennej skupiny tínedžerov, ktorá pácha rozličné násilnosti. Medzi sebou sa rozprávajú bizarným slangom s implantovanými rusizmami. Alexa po čase chytia a dostane sa do väzenia, kde ho čaká hrozivý trest s nepredstaviteľnými následkami. Experimentálna liečba ho zmení na krotkého baránka, ktorý sa už nikdy nedopustí násilia, ale zároveň ho tak zbaví aj možnosti voľby medzi dobrom a zlom, jeho ľudskej podstaty. 

Človek, ktorý si nemôže vybrať, prestáva byť človekom."



Môj názor

Tak toto bolo teda naozaj chorošné dielko, o akom ste ešte nehírovali, kamoge moji! Žiaden teribl blezgar, to vám garantujem. Tak v takomto duchu a týmto štýlom bola napísaná táto kniha od začiatku až po koniec a nemôžete sa mi čudovať, že som mala po prvých stranách nesmiernu chuť vyhodiť ju von oknom (to by som samozrejme s nijakou knihou nikdy nespravila, a táto si to vonkoncom nezaslúži, ale naozaj som sa premáhala).

V úvode knihy som s čítaním skutočne bojovala, pretože spôsob, akým je kniha napísaná, najmä slovník Alexa, hlavného (anti)hrdinu - to je niečo, na čo si treba len jednoducho zvyknúť. Spočiatku som neustále nakúkala do slovníka v zadnej časti knihy. Bez toho to naozaj asi nejde, no po chvíľke čítania si na použitý slang zvyknete a stane sa samozrejmým. Ani som nepostrehla ako a bola som na konci knihy. Teraz som neskutočne rada, že som odolala pokušeniu knihu odložiť a dočítala ju dokonca.

Násilie je tu neodmysliteľnou súčasťou deja. Partia štyroch chalanov pácha násilné činy na nevinných ľuďoch a absolútne bez výčitiek. Jedného dňa Alexa chytia a zatvoria do väzenia. Po krátkom čase ho však prepustia, nasadia mu experimentálnu liečbu ako trest za svoje výčiny a mladícke nerozvážnosti. Začína sa doslovné vymývanie mozgu. Alex stráca vlastnú voľbu medzi dobrom a zlom, navyše začína cítiť odpor k trom veciam, ktoré mal predtým nadovšetko rád - násilie, sex a klasická hudba.

Táto kniha prináša veľké posolstvo o tom, že človek naozaj prestáva byť človekom, ak stratí právo rozhodovať sám o sebe.
Pokiaľ máte chuť prečítať si niečo absolútne odlišné od všetkého, čo ste doposiaľ čítali, tak vám určite odporúčam siahnuť po Mechanickom pomaranči. A komu sa do knihy nechce, toho možno poteší, že existuje aj filmové spracovanie tohto jedinečného diela:-).

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky