Tamara Heribanová - Malá doba ľadová

10.03.2019

Žáner: román
Väzba: pevná
Počet strán: 240

O knihe

Tamara sa v knižke Malá doba ľadová s nevšedným espritom, sviežim humorom a ľahkou bezprostrednosťou vyjadruje k pálčivým problémom mladej generácie. V centre jej rozprávania sa ocitla láska ako niečo, čo korunuje celé bytie človeka. A nechýbajú v ňom motívy, ktoré takúto lásku znemožňujú alebo jej prinajmenšom prekážajú stať sa voňavým kvetom, po akom sa všetci načahujeme, ale málokto sa ho aj dotkne.

Román sa dá interpretovať aj ako vztýčený prst. Ak nedáme priestor láske, porozumeniu, zodpovednosti za toho druhého,
môže sa stať, že príde k absolútnemu kolapsu. Talentovaná autorka poskytuje v románe nemálo námetov na rozmýšľanie o tom, prečo je náš život taký,
aký je, a prečo v ňom nemožno dosiahnuť všetko, po čom túžime.

"Keď sa dvaja ľudia rozídu, vyberú sa každý iným smerom. Sú na tej ceste sami, a ak by sa aj jedného dňa opäť stretli, nikdy to už nebude ako predtým. Naozajstná láska nepotrebuje dôvody ani argumenty. Buď je alebo nie je. A zväčša nie je, ale s tým sa nedá robiť nič, však?"



Môj názor

Po mnohých knižných sklamaniach som si sľúbila, že už nijaký román od slovenského autora do rúk nevezmem. Potom som objavila túto knihu a zaváhala som, pretože mala veľmi dobré ohlasy a to ma nakoniec presvedčilo a dala som jej šancu. Naozaj neľutujem ani peniaze ani čas strávený pri jej čítaní. Dá sa povedať, že Tamara tak trocha napravila moju mienku o slovenskej tvorbe.
Pre mňa bolo naozaj ťažké odtrhnúť sa od tejto knihy, hoci začiatok ma akosi neoslovil. Každou kapitolou si ma však získavala čoraz viac. A výsledok? Prečítaná za pár hodín.

Hlavnou hrdinkou príbehu je 18-ročná Emma, ktorá je spokojná so svojím doterajším životom, kým si však neuvedomí, že je ozaj niečo chýba. A čo iné by to bolo, ak nie láska? Jedného dňa stretne Alexa, ktorý korešponduje s opisom dokonalého chalana. Ich vzťah je perfektný, spolu majú všetko, o čom tajne pod perinou sníva každá z nás. Jedným slovom rozprávka.
A tu sa moje chápanie končí. Iné slová na Emmu a jej nevysvetliteľné konanie nenachádzam a najradšej by som ju bola prefackala. Sklamalo ma, že v knihe nie je objasnené jej správanie a nezmyselné rozhodnutia, nad ktorými sa mi rozum zastavoval.

Toto bol pre mňa jeden z tých prípadov, kedy čítate s otvorenými ústami, hlavou plnou otázok a s nádejou, že sa to celé ešte nejako zvráti. Nechcem prezrádzať viac ako treba, no ja som naozaj celý ten čas dúfala v šťastný koniec. Aj napriek tomu, že som dopredu vedela, že nijaký happy-end sa konať nebude.

Túto knihu by som odporučila skôr ženám, nakoľko viem, že nejedna z nás by potrebovala mať takého svojho Alexa:-). Aj keby šlo o lásku zväzujúcu (ako to bolo v prípade Emmy a Alexa), zničujúcu, či lásku nenaplnenú, ľúbiť je a vždy aj bude základná ľudská potreba. 
Snažme sa preto prekonať tú "malú dobu ľadovú", ktorú si sami mnohokrát medzi sebou vytvárame a tým sami seba oberáme o to najkrajšie, čo existuje.

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky