Jeremy Dronfield - Chlapec, čo nasledoval otca do Osvienčimu

19.04.2020

Žáner: vojnový román
Väzba: pevná s prebalom
Počet strán: 324


O knihe

Viedeň 1939. Rodina Kleinmannovcov žije jednoduchým, bežným životom. Gustav pracuje ako čalúnnik a Tini udržiava v poriadku skromnú domácnosť. Najväčšou radosťou manželov sú ich štyri deti: Fritz, Edith, Herta a Kurt. No po pripojení Rakúska k Nemecku sa židovskej rodine Kleinmannovcov začne rúcať ich usporiadaný svet. Susedia sa k nim obracajú chrbtom, otec prichádza o zdroj obživy a ohrozené sú aj samotné životy členov rodiny. Otec Gustav a syn Fritz prví doplatia na zmenenú situáciu, Nemci ich zatknú a pošlú v transporte do koncentračného tábora v Buchenwalde. Počas nekonečných mesiacov, ktoré nasledujú, ich udržiava pri živote len jedna vec - otca a syna spája vzájomná láska. Keď sa dozvedia, že Gustava majú preložiť do Osvienčimu, čo sa rovná takmer rozsudku smrti, Fritz čelí neľahkému rozhodnutiu - nechá otca odísť samého, alebo sa k nemu pridá... 

Môj názor

Napriek neľahkej situácii som si na čítanie vybrala (z nevysvetliteľných dôvodov) knihu, ktorá je svojou témou ešte náročnejšia.
Skôr, než som sa pustila do tejto knihy, zamyslela som sa, či ešte existuje nejaký príbeh z obdobia druhej svetovej vojny, ktorý by ma niečím prekvapil či obohatil moje terajšie vedomosti. A predsa to bolo možné.
Už z názvu vám je celkom určite jasné, že aj v tomto príbehu zohráva svoju úlohu holokaust, no aj napriek tomu má v sebe niečo, čím sa odlišuje od všetkých ostatných.

Celá krása odlišnosti tkvie v pute, ktoré držalo pohromade otca a syna a pomohlo im prežiť a vydržať dlhé roky trápenia a nehumánneho mučenia v nejednom koncentračnom tábore.

Hoci jedného dňa Fritza aj jeho otca násilne odchytia a pošlú do transportu do Buchenwaldu, je to miernejší osud ako to, čo ich čakalo potom. Teda aspoň Gustava. Toho totiž posadia na vlak do Osvienčimu a Fritz čelí neľahkému rozhodnutiu - nechá otca odísť s vedomím, že to preňho znamená istú smrť alebo sa k nemu pridať a ohroziť tým aj seba.

Samotný názov je v podstate malým spoilerom, pretože hneď vieme, ako sa Fritz rozhodol. Nenechal otca v štichu a dobrovoľne sa nechal odviezť spolu s ním, čo nepopierateľne svedčí o jeho bezhraničnej láske k nemu. A mnou to otriaslo viac, než som predpokladala a zvyšok sa mi teda nečítal o nič ľahšie.

Tento príbeh je pre mňa jedným z najkrajších a najdojímavejších z obdobia druhej svetovej vojny a tomu, kto má túto neľahkú tematiku rád tak ako ja, ju môžem len a len odporučiť. Zaručene vás nesklame.

Téma holokaustu tvorí samostatnú kategóriu v mojom čitateľskom srdiečku a z času na čas sa mi jednoducho zažiada prečítať si niečo, čo sa síce nečíta ľahko, ale je potrebné neustále si pripomínať. A nikdy nezabudnúť...



Za túto krásnu knihu opäť ďakujem vydavateľstvu Tatran.

© 2020 Radka M. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky